Cookie Consent by TermsFeed
<< Terug naar de Blog pagina

Happy Sensitive

Happy Sensitive

Happy Sensitive

Happy Sensitive
4/7/2021
- Geschreven door
Kim Valstar

Ik blijf eraan denken. Die keer dat m’n dochter bij me achterop zat en me zei: ‘hoe kan gevoelig nou een superkracht zijn, want soms is het wel heel vermoeiend om zo gevoelig te zijn’. Ik herken deze uitspraak. Want als ik m’n dochter ZIE, kijk ik in de spiegel. Ik zie haar en ik weet dat zij zoekt/worstelt hoe ze het beste met haar gevoeligheid kan omgaan. In een klas met 32 kinderen valt het dan ook niet altijd mee. En dan is daar natuurlijk de uitdaging voor kinderen en volwassenen met (hoog)gevoeligheid, hoe ben je Happy Sensitive? Waar zit de kracht?

Elaine N. Aron

De grondlegger van het begrip hooggevoeligheid is relatief nieuw. In 1997 schreef Elaine Aron over hoogsensitiviteit, The Highly Sensitive Person. Een highly sensitive person (HSP) is volgens haar een persoonlijkheidstype binnen het normale spectrum aan karakters. Een hoogsensitieve persoon wordt volgens Elaine gekenmerkt doordat hij;

  • veel subtiliteiten uit zijn omgeving oppikt
  • dieper nadenkt over wat hij waarneemt
  • meer tijd nodig heeft om alle indrukken te verwerken

Hooggevoelige kinderen en volwassen hebben niet zozeer betere zintuigen dan gemiddeld, maar ze verwerken de binnenkomende informatie dieper en uitvoeriger. Ze merken veel detail op, zowel in hun omgeving, als in hun innerlijk leven. Even veel jongens als meisjes hebben zo’n (over)actief zenuw-zintuigsysteem.

De badmeester geeft een opdracht: ‘jullie springen zo allemaal tegelijk in het water’. Drie, twee, één… SPRING. De kinderen springen allemaal tegelijk in het water. Echter m’n dochter blijft nog 1 a 2 seconden staan en springt dan in het water. Vanaf jongs af aan zie je dit al bij haar… de informatie die ‘binnen’ komt doet er langer over om naar ‘buiten’ te komen, om het zo maar even simpel te zeggen.

Elaine beschrijft hooggevoelige persoonlijkheid ook wel als een pause-to-check-person. Iemand die eerst stilstaat (pauzeren) en nadenkt (checkt) voordat hij tot actie overgaat. Het hoogsensitieve kind gaat significant minder spontaan op een nieuwe situatie af. Het kind overweegt eerder de nadelen en gevaren alvorens het kind handelt.  

Intense gevoelens en last van stress

Heel gevoelig zijn is op zich geen probleem. Zeker als je er goed mee leert om te gaan heeft het prachtige kwaliteiten. Als HSP-er beleef je alles intens. “Je ziet, hoort, ruikt en proeft veel. Je denkt diep na en hebt daar sterke gevoelens bij. Je zintuigen en zenuwstelsel staan vaak op scherp. Er wordt veel opgemerkt en je wilt het anderen naar hun zin maken.”  (Uit ‘Survivalkids Wat als je hoogsensitief bent’ voor kinderen). Soms kan dit te veel worden. Dan krijgt het kind stress. Bij stress wordt het lichaam gespannen en raakt het hoofd vol. Het lichaam is dan overprikkeld. Bij overprikkeling kan je het volgende waarnemen:

  • moe
  • buikpijn
  • hoofdpijn
  • behoefte aan routine
  • afbakenen
  • controle willen houden
  • stressverschijnselen
  • stemmingswisseling
  • aanhoudend verdriet
  • ongeduldig
  • bepaalde geluiden/licht/geuren niet verdragen
  • slecht concentratie
  • lusteloos

Deze stressgevoeligheid is heel belangrijk om rekening mee te houden in de begeleiding van HSP kinderen. Ze zijn minder belastbaar, je kan ze minder lang op sleeptouw nemen, ze zijn sneller uit balans en zijn gevoeliger voor woorden, energieën en omgevingsruis, ook nieuwe situaties kunnen heel lastig zijn voor het kind. Op deze gebieden kan je als ouder of leerkracht bewust begeleiding aanbieden:

  • liefde en bevestiging: versterken van zelfvertrouwen door het kind bewust te maken dat diversiteit mooi en goed is
  • aanmoediging en veiligheid: bijstaan waar nodig en bovenal het gevoel geven dat ze goed zijn zoals ze zijn
  • tijd en rust: bieden van veilige plekken, voor rust en hersteltijd
  • openheid in de communicatie: hooggevoelige kinderen hebben het nodig dat een volwassene met ze praat en naar ze luistert zoals je met een andere volwassene zou doen, ontwikkel de moed om daadwerkelijk te luisteren naar het kind en verbaas je over zijn of haar wijsheid
  • grenzen: het leren voelen van de eigen grenzen is voor hooggevoelige kinderen een langzaam en stapsgewijs proces en uiteindelijk zullen ze nooit zulke sterke grenzen gaan voelen als andere mensen
  • begrip voor HSP in het onderwijs: hier ga ik verder op in

Begrip voor HSP in het onderwijs

Ik ben zelf leerkracht en ik zie hoe lastig de hooggevoelige kinderen het af en toe hebben. Als een leerkracht HSP begrijpt en echt ziet kunnen ze de juiste begeleiding bieden. Uiteindelijk is het hooggevoelige kind het meest gebaat bij een leerkracht waar hij zich veilig bij voelt. Een leerkracht waardoor het kind zich gezien en gehoord voelt. Zo kan er samen gewerkt worden aan enerzijds de cognitieve ontwikkeling en anderzijds de sociaal-emotionele ontwikkeling. Enkele tips:

  • regelmatig gesprekjes: voer op een vast moment gesprekjes met het kind. Probeer vooral te luisteren, te begrijpen en erachter te komen wat/hoe het kind denkt en voelt zonder een oordeel te geven.
  • sociale contacten: probeer duidelijk te krijgen wat het kind voelt en probeer dit ook te begrijpen. Door hooggevoeligheid kunnen opmerkingen of situaties harder en anders binnenkomen dan bedoeld. Denk samen hardop wat heeft de ander bedoeld, maar doe dit pas als het kind zichzelf goed gehoord voelt.
  • feedback en complimenten: geef feedback en complimenten op het leerproces: hoe heeft het kind de taak aangepakt, wat heeft het kind geleerd, wat deed het kind toen het even niet lukte, hoe heeft het kind problemen opgelost.
  • elk kind is anders: geen enkel hooggevoelig kind is hetzelfde. Probeer met een frisse blik te kijken. Betrek ouders er veel bij; zij zijn een bron van informatie.
  • plekje in de klas: het is belangrijk om samen met het kind te kijken wat voor hem een goede plek is in de klas. Op welke plek is de minste afleiding en bij welke kinderen voelt het kind zich prettig.
  • zichzelf zijn: een hooggevoelig kind is gebaat bij een school waar hij zichzelf kan zijn, waar ook is voor zijn gevoeligheid. Een leerkracht die weet wat hij van het kind kan verwachten en passende eisen kan stellen. Maar zeker ook een leerkracht waar het kind de ruimte heeft om mee te denken, waar vooral mét het kind wordt gepraat in plaats van óver het kind.
  • verdiep je in HSP
Het emmertje van Amir is soms echt te vol. Hij zit in een drukke klas met 29 kinderen. Er is geen plekje vrij in de klas. Toch heeft hij de behoefte om het emmertje leger te maken. Zijn oplossing is naar de wc gaan en daar te zitten om rustiger te worden. Wat zou er MET hem bedacht kunnen worden door zijn ouders en leerkracht, waardoor Amir ook andere alternatieven heeft om te herstellen van overprikkeling?

Ik kan hierover door blijven schrijven, het is zo een ontzettend interessant onderwerp. Mocht je na deze blog nog meer info willen of eens willen sparren, voel je vrij om contact op te nemen. Ik kan ook kinderen begeleiden om Happy Sensitive te worden. Het begrip van de volwassene om het kind heen en dat het kind begrijpt wat (zijn) HSP is, is in mijn ogen het allerbelangrijkste. Door bijvoorbeeld een boek aan te schaffen zoals de Survivalgids die ik eerder noemde kan je samen met je kind op ‘ontdekkingsreis’ gaan. En ontdek dat Happy Sensitive een superkracht is en hele mooie kwaliteiten heeft: intens, gevoelig, opmerkzaam, bedachtzaam, alert, behulpzaam, rechtvaardig, empathisch, zachtaardig, veerkrachtig, intuïtief, gewetensvol, eerlijk, lief, zorgvuldig, verbonden met alles wat leeft, creatief, authentiek…. Wat een boel kwaliteiten! Op naar Happy Sensitive kids!!

Leven met Hooggevoelige kinderen

  • Auteur: Susan Marletta-Hart
  • Uitgever: www.uitgeverijtenhave.nl
  • ISBN: 9789025901714

Survivalgids - Wat als je hoogsensitief bent?

  • Auteur: An Michiels
  • Uitgever: Pelckmans
  • ISBN: 9789462346987